Jurnal de dieta, fitness si viata sanatoasa

Desi am sperat ca saptamana asta sa scriu despre ce am mancat si cum m-am spetit pe la sala ca sa dau jos centimetri din talie de care vorbeam saptamana trecuta, sistemul meu imunitar se pare ca avea alte planuri pentru mine...asa ca am luat gripa! Fantastica, temuta, mult-prea-mediatizata si in acelasi timp extrem de banala...gripa!

Asa ca am sa profit de ocazie sa va impartasesc si voua teoriile mele despre cele mai bune metode de a trata raceala si gripa si de ce evit pe cat pot sa iau in seama sfatul doctorului cand vine vorba de aceasta boala.
Cei mai multi oameni pe care ii cunosc intra in panica la cel mai mic simptom de raceala si incep sa bage tot felul de aspirine si paracetamoale in ei, ca si cum nu ar mai apuca ziua de maine. Dupa care merg la medic, care le prescrie neaparat antibiotic puternic, chiar daca singurele neplaceri sunt un nas care curge si o iritatie minora in gat.

Personal, cred ca are si paracetamolul rolul lui, poate fi folositor doar in extrem de putinele cazuri cand intuiesti ca te paste o gripa cu strigaturi si iei paracetamolul inainte chiar de aparitia primelor simtome evidente. In acest caz ai o mica sansa sa intorci raceala din drum. In rest, ori cu ele ori fara ele, tot traditionalele 7 zile le vei avea de bolit.
Cu antibioticele insa treaba e mult mai serioasa. Chiar nu inteleg atitudinea medicilor care prescriu antibiotice asa cu larghete, pentru orice problema banala. Nu vad cum m-ar putea ajuta un antibiotic sa nu mai imi curga nasul. Am intrebat asta un medic in timp ce imi scria reteta si mi-a raspuns “Pai daca nu iei, o sa faci bronsita” “Da, dar stiti...nu tusesc deloc, doar imi curge nasul”... “Poti sa faci si sinuzita”. M-a lamurit atunci, antibioticul se prescrie profilactic, ca si...multivitaminele, ca daca pazeasca sfantu faci vreuna de asta urata si dai vina pe el ca nu te-a tratat corespunzator?
Eu una am decis sa imi asum riscurile si sa tratez raceala asta cu supa de pui, sucuri de fructe, exces de vitamina C (5-10 grame pe zi) si multa multa ... indiferenta.

Febra – aliat sau dusman de temut?

O alta conceptie total gresita pe care am observat ca o are multa lume este aceea ca trebuie sa reducem febra cu orice pret. In realitate, febra este sistemul de aparare al organismului, atunci cand sistemul imunitar nu reuseste sa isi faca treaba singur asa cum trebuie. Cei mai multi agenti infectiosi nu pot rezista in organism la temperaturi ridicate, astfel incat corpul isi creste temperatura peste 37 de grade Celsius, cu scopul de a eradica infectia existenta in organism.
Pe langa faptul ca omoara bacteriile care cauzeaza infectia, febra mai are si urmatoarele efecte pozitive: produce anticorpi, creste numarul de celule albe pentru a lupta cu microbii si ajuta la producerea de interferon care blocheaza blocheaza raspandirea infectiei in celulele sanatoase.

Cu toate aceastea, sunt anumite circumstante in care este imperios necesar sa vizitati doctorul, chiar si pentru o raceala banal
  •     febra prelungita si mai mare de 38 de grade Celsius
  •  "rosu in gat” de intesitate crescuta si care dureaza mai mult de 2-3 zile
  •   dureri in jurul ochilor insotite de mucozitati nazale abundente, uneori de culoare verzuie sau galbuie, care sunt un indiciu de sinuzita
  •   tuse persistenta, insotita sau nu de expectoratii
  •  dureri de urechi


 Daca insa nu aveti vreuna din aceste probleme, cel mai bun tratament pentru gripa este o perioada prelungita de odihna in care sa consumati cat mai multe lichide, in special ceaiuri si sucuri de fructe facute in casa si sa luati vitamina C in cantitati mult mai mari decat doza zilnica recomandata oficial .

0 comentarii: